Фінансовий омбудсмен захищатиме права українців

21 Серпня 2018, 23:00
2765

Як захистити споживачів від махінацій фінансових послуг, хто такий фінансовий омбудсмен та як буде працювати його інституція?

Відповіді на ці питання дали експерти під час прес-конференції «Захист споживачів фінансових послуг: як покращити становище українців», що відбулася днями у Львівському прес-клубі.

Чи не кожна людина хоча б раз у житті користувалася послугами фінансових установ – банків, ломбардів, кредитних спілок, страхових і лізингових компаній та ін. Нерідко такі установи порушують права споживачів.

Понад 50% українців взагалі не знають, куди звертатися під час конфліктної ситуації з фінансовою організацією. Найчастіше вони звертаються до самої фінансової установи. 11% – до правоохоронних органів, 10% – до суду і 80% – взагалі ні до кого.

Такі дані навела експертка з захисту прав споживачів фінансових послуг Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору» Тетяна Буряк.

Тетяна Буряк каже: в Україні немає сильного голосу споживача. Відсутні організації, що лобіювали б інтереси споживачів фінансових послуг, захищали б їхні права.

Дієвим інструментом розв’язання конфліктних ситуацій між споживачами фінансових послуг і фінансовими установами має стати запровадження установи фінансового омбудсмена, що передбачене законопроектом 8055.

Фінансовий омбудсмен – інституція, яка буде вирішувати в позасудовому порядку спори, пов’язані з наданням фінансовими установами послуг споживачам. Омбудсмен буде намагатися примирити сторони спору. У разі неможливості досягти примирення, фінансовий омбудсмен буде розглядати спір і приймати відповідне рішення.

У законопроекті закладено такий алгоритм призначення фінансового омбудсмена, що дозволить йому бути максимально незалежним. Рішення прийматимуться неупереджено, компетентно та швидко – до 60 днів (зауважимо, що українські суди можуть розглядати такі справи 1–2 роки).

Народний депутат голова підкомітету з питань виконання рішень Європейського суду з прав людини Комітету Верховної Ради України з питань правової полі суддя Руслан Сидорович зауважив, що новий механізм не обмежуватиме споживача в праві звернутися до суду. Проте вирішення питань із залученням фінансового омбудсмена матиме низку переваг.

«Судова система в нашій країні вкрай перевантажена. А сума судового збору в Україні зрівнюється за своєю величиною до суми збору в Австрії. Наявність в Україні інституції фінансового омбудсмена допоможе розвантажити цю ситуацію в країні, – каже депутат. –  Якщо одна зі сторін не буде згідна з рішенням фінансового омбудсмена, вона має право оскаржити це рішення у апеляційному суді. 

Процедура звернення до омбудсмена –  проста. Спочатку споживач повинен звернутися зі скаргою до фінансової установи. Якщо відповідь його не задовільнить або установа проігнорує звернення, тоді вже можна звертатися до омбудсмена. На етапі примирення звернення  безкоштовне.

Якщо примирити сторони не вдалося, то фінансовий омбудсмен розгляне спір та винесе рішення. Це коштуватиме для споживача 90 грн або 5% від прожиткового мінімуму. Плату на цьому етапі запроваджують для того, аби обмежити безпідставні звернення. 

Експерти кажуть: якщо законопроект 8055 приймуть і в Україні створять інституцію фінансового омбудсмена, то вже за рік роботи зможемо говорити про її ефективність. Як показує світовий досвід, така неупереджена та професійна інституція користується довірою громадян багатьох країн.

Коментар
19/04/2024 П'ятниця
19.04.2024