«Таїнство Єлеосвячення має євангельське походження, воно було встановлено Самим Христом», - Дмитро Теравський

03 Квітня 2018, 15:30
5594

Рубрика «Духовні бесіди» на Район.Рожище продовжує висвітлювати проблемні питання, пояснювати релігійні поняття, розповідати про свята та інше.

Мабуть, у кожного з нас є багато запитань до священиків, але далеко не завжди трапляється нагода знайти на них відповіді! Нині кожен з вас може запитати у священнослужителя все, що стосується релігії, свят, Біблії, Законів та іншого.

При формулюванні запитань просимо дотримуватися норм християнської етики.

Слід коротко та чітко сформувати своє питання та вказати його тематику – в такому разі ви отримаєте вичерпну та швидку відповідь. У випадку, якщо питання має великий обсяг або є дуже особистим – надсилайте повний текст на електронну пошту: [email protected] з поміткою «Духовні бесіди».

Дуже сподіваємось, що рубрика допоможе знайти відповіді на важливі для вас запитання, які виникають у кожного читача.

В період Великого посту, багато церковних людей приступають до одного з семи таїнств Церкви - таїнства Соборування (Єлеосвячення). Однак широкому колу людей таїнство Соборування не дуже відомо. Тому з ним пов'язані найдивніші забобони і помилки.

Іноді вважається, що соборувати потрібно тільки безнадійно хворих, що після Соборування людина або неодмінно вмирає, або неодмінно зцілюється ... Що ж насправді розуміє Церква під цим таїнством? Читачам Район.Рожище розповів прес-секретар Рожищенського благочиння, священик Дмитрій Теравський.

********************

Таїнство Єлеоосвячення частіше називають Соборуванням (оскільки воно зазвичай звершується кількома священиками, тобто соборно). У чому ж його суть? По-перше, молитви цього таїнства можуть зцілити хворого, якщо на те буде Божа воля. По-друге, що не менш важливо, в таїнстві Соборування людина отримує прощення гріхів.

Але яких гріхів? У кожного з нас є безліч гріхів, які проходять повз нашої свідомості, в силу нашої духовної розслабленості, грубості почуттів. Або ми, грішимо, тут же забуваємо це, або взагалі не вважаємо за гріх, не помічаємо. Однак неусвідомлені гріхи - це все одно гріхи, вони обтяжують душу, і від них необхідно очиститися - що і відбувається в таїнстві Соборування.

Крім того, якщо говорити про тяжкохворих людей, - буває так, що в силу свого загального хворобливого стану вони просто не можуть помітити в собі ті гріхи, в яких вони в іншому випадку обов'язково покаялися б на сповіді. Так ось, якщо ми приносимо щире покаяння - то в таїнстві Соборування отримуємо прощення таких не згаданих (поза нашою волею) на сповіді гріхів.

Що ж стосується тілесного одужання – воно може статися, про це ми молимося під час проведення таїнства, і такі чудесні зцілення дійсно нерідко відбуваються після Соборування. Однак не можна розраховувати і сприймати таїнство як якусь магічну процедуру, яка гарантуватиме зцілення від усіх хвороб.

Таїнство Єлеосвячення, як і інші таїнства, має євангельське походження, воно було встановлено Самим Христо». Як ми дізнаємося з Євангелія від Марка (6-й розділ), «покликавши дванадцятьох, почав  посилати їх по двоє, і дав їм владу над нечистими духами.

Вони пішли і проповідували покаяння, виганяли багатьох бісів і багатьох хворих мазали оливою і зціляли». Згідно з цим свідченням, ще перед голгофськими стражданнями Спасителя існувало таке священнодійство, воно подавало допомогу хворим і тілесно, і духовно.

Потім ми знаходимо відомості про Таїнстві Соборування в посланні святого апостола Якова (5-й розділ, вірші 14-15). «Хто з вас хворий, хай покличе пресвітерів Церкви, і хай помоляться над ним, помазавши його єлеєм в ім'я Господнє. І молитва віри зцілить хворого, і підведе його Господь, і, якщо він гріхи вчинив, простяться йому».

Таїнство Соборування має два варіанти свого здійснення. Іноді воно відбувається на дому над одним хворим, а іноді - в церкві, над усіма, хто хоче приступити до цього таїнства і хто може за станом здоров'я прийти в храм. У цьому випадку воно зазвичай приурочується до особливої події церковного року. На Русі це найчастіше період Великого Посту, рідше - Різдвяного.

Як правило, до таїнства Соборування вдаються раз на рік, але, звичайно, людина сама повинна прийти до усвідомлення того, що вона потребує зцілення. І не тільки  тілесного зцілення (соборуватись може і фізично здорова людина), але перш за все - в зцілення духовного, потребує очищення своїх неусвідомлених гріхів.

Варто зауважити, що після того як людина пособорується в храмі, їй вкрай бажано в найближчий  час сповідатися і причаститися Святих Христових Таїн.

За церковним  чином таїнство повинно відбуватися сімома священиками, хоча в дійсності священиків може бути і менше - не завжди навіть в міських  храмах вдається зібрати таку кількість. Але і при меншій кількості священиків (навіть при одному) таїнство все одно буде дійсним.

Сучасний чин Соборування - розлогий і складний. Спочатку читаються підготовчі молитви, канон, а потім вже відбувається сам чин. Читаються уривки з Нового Заповіту -  апостольських послань та з Євангелія, потім вимовляється єктенія (молитовне звернення до Бога від імені тих, хто молиться) з поминанням імен тих, хто приймає таїнство. Потім читається молитва на освячення єлею і відбувається саме помазання частин тіла.

При помазання священик читає молитву «Отче Святий, лікарю душ і тілес ...». Так повторюється сім разів. В кінці чину на голови тих, хто приступає до таїнства покладається Святе Євангеліє і читається особлива ​​заключна молитва. Після служби віруючі можуть забрати додому залишки єлею і для помазання ним вдома.

Часом у людей бувають досить дивні уявлення про соборування. Наприклад, що вдаватися до нього слід лише тяжкохворим людям, які перебувають на порозі смерті. Це пережиток неправославного сприйняття таїнства як «останнього помазання» - що абсолютно не відповідає Священному Писанню. Адже апостоли робили помазання єлеєм саме заради зцілення.

Але не можна також очікувати і негайного одужання після Соборування. На жаль, іноді в свідомості людей це таїнство перетворюється на щось самодостатнє, зовнішнє, мало не магічне.

Деякі з людей сприймають Соборування як медичну процедуру,  а про духовні його аспекті і думки не мають. Наслідки тут можуть бути дуже сумними - не отримавши очікуваного тілесного одужання, людина ображається: як же так, я відстояв(-ла) довжелезну службу, зробив(-ла) все, що належить, а результату немає! В результаті людина може охолонути до віри, до Церкви.

Зцілення - це вільний дар Всеблагого люблячого Бога, а не неминучий результат якихось зовнішніх дій. Про це повинні пам'ятати всім, хто приступають до таїнства Соборування. Треба задуматися про своє життя, про свої гріхи, прагнути очиститися від них.

Окремо потрібно сказати про соборування людей, які перебувають при смерті. Іноді такі люди бояться цього таїнства, вважаючи, що воно призведе до швидкої кончини. Але терміни людського життя залежать тільки від волі люблячого Бога, і Господь нерідко продовжує життя вмираючого саме з тією метою, щоб він міг гідно підготуватися до переходу у Вічність - посповідатися, причаститися і соборуватись.

Нерідко викликаний до вмираючого священик відразу робить ці три таїнства послідовно. Соборування для вмираючої людини абсолютно необхідне, адже вона часто вже просто фізично не в змозі посповідатися, а таїнство Єлеосвячення звільнить її від вантажу тих гріхів, в яких вона і хотіла би, але вже не встигає покаятися в таїнстві Покаяння.

Також читайте, «Не заставлені їжею столи, а наповненні миром і радістю серця повинні бути на Різдво», - Дмитрій Теравський, Духовний сенс свята ВознесінняДень Святої Трійці – свято народження Церкви ХристовоїРіздво Христове – справжнє свято духовності та любові, «До Стрітенських свічок в Православній Церкві ставляться по-особливому – не магічно, а благоговійно», - Дмитрій Теравський, Дмитрій Теравський: «У піст головне не їсти один одного».

Коментар
20/04/2024 Субота
20.04.2024
19.04.2024