Сталь для суднобудування і критерії її вибору
Суднобудівна сталь – особливий вид конструкційної сталі, що використовується для будівництва морських і річкових суден, приладів та механізмів водного транспорту та спорудження супутніх конструкцій, причалів, понтонів та іншого.
Для отримання надійних в експлуатації корпусів водного транспорту матеріал має бути не лише пластичним, але й вирізнятись високою міцністю.
Судова сталь: вимоги
Виробництво суднобудівної сталі потребує сертифікації у відповідності до стандартів міжнародних спілок судноплавства. У зв'язку з цим матеріал має відповідати наступним вимогам:
-
Стійкість до різного роду деформацій, розшарування, розтріскування.
-
Пластичність і міцність, в тому числі і при експлуатації при знижених температурах.
-
Стійкість до корозії.
-
Немагністність.
-
Супротив циклічним навантаженням.
Для підтвердження наявності у содової сталі необхідних параметрів цей вид металопрокату проходить ряд випробувань та багатоступінчасту систему контролю.
Застосування суднобудівної сталі при виробництві водного транспорту забезпечує стійкість суден до високих навантажень, в тому числі при посадці на мілину, зіткненнях з плаваючими великогабаритними об'єктами та іншими плавзасобами. Отримані пластичні деформації в таких випадках можуть бути усунені ремонтними роботами, а пошкоджені ділянки конструкції виправляються, або вирізаються із подальшим вварюванням нових.
Різновиди судових сталей:
До асортаменту суднобудівних сталей відносять:
-
Тонколистовий прокат (товщина 0,9-39 мм);
-
Товстолстовий прокат (4-130 мм);
-
Широкосмуговий прокат;
-
Фасонний прокат;
-
Поковки;
-
Відливки.
В залежності від характеристик міцності розрізняють судові сталі:
-
Нормальної міцності;
-
Підвищеної міцності;
-
Холодостійкі.
В суднобудуванні активно використовуються вуглецеві сталі двох типів:
-
Конструкційна (наявність вуглецю у складі більше 0,6%);
-
Інструментальна ( вміст вуглецю більше 0,6%).
Для покращення механічних та хіміко-фізичних характеристик сплаву до його складу додають легуючі компоненти: ванадій, хром, марганець, нікель.
Застосування
Сфери застосування судової сталі розрізняються відповідно до складу матеріалу:
-
Листова сталь товщиною 6-30 мм і довжиною 6-8 метрів використовується у виготовленні обшивок суден.
-
Чавун – непластичний вуглецевий сплав, застосовують у корабельному машинобудуванні.
-
Алюміній, враховуючи його невелику масу і відмінну стійкість до корозії, призначений для виготовлення корпусів і окремих елементів конструкції суден. Застосування такого матеріалу дозволяє знижувати загальну масу судна без втрати його вантажопідємності.
Суднобудівний металопрокат широко застосовується у конструкціях водного транспорту, при обшивці корпусів і спорудженні портових будівель, так як вирізняється високою міцністю, довговічністю, корозійною стійкістю, що необхідні для експлуатації матеріалу у водному середовищі і його стійкості до підвищених навантажень.
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром