Закриття мережі сільських шкіл - реформа чи катастрофа?
Видалося гаряче літо в освітній сфері, по області районними радами прокотилося ряд сесій по оптимізації мережі освітніх закладів. В різних районах під різним "соусом" подавали це питання та всюди веде воно до одного - закрити малокомплектні школи, і чомусь початкові.
Ознайомившись з змінами в законодавстві та переглянувши ряд коментарів міністра освіти, не розумію, чому міністерство робить одне, а влада на місцях - інше. Коли закон каже чітко, окрім початкових шкіл, чиновники в першу чергу взялися за них. Виходить - місцевий саботаж. Чи непрофесійність місцевих можновладців?
Коли місцева влада заявляє про покращення якості освіти, якщо проведемо оптимізацію, мене дивує, як закриття початкової школи вплине на це. Якісним показником якості освіти є зовнішне незалежне оцінювання, яке проводиться після закінчення одинадцятого класу, тобто школи третього ступеня. І тут розумієш, що логічно провести оптимізацію третього ступеня, що вже за два роки приведе до покращення показників зовнішнього оцінювання. Адже останні роки в багатьох сільських школах випускників одинадцятого класу менше п'яти, що не дає змоги проводити повноцінне навчання, вже не кажучи про профіль.
Власне й в мінітерстві йдеться про створення опорних шкіл для повноцінної освіти старшої школи. Та й для батьків, погодьтеся, добиратися до навчального закладу старшокласнику менш накладно.
Нищення початкових шкіл нічого доброго не дасть. В початковій школі один вчитель до випуску, тому не буде навіть економії. Багато сільських голів в області, розуміючи цю проблему, створили на території своєї сільської ради навчально- виховні комплекси, позбавивши своїх жителів проблем з доїздом в садочок чи школу. Таке вирішення проблеми актуальне і для наших сіл району, де не функціонують належним чином садочки.
Яке б не було мале село, а в ньому знайдеться десяток діток, щоб відвідувати такий заклад. До того ж це декілька робочих місць на селі. Саме так районні чиновники мали б вирішити ці проблеми. В малих селах живуть такі ж маленькі діти, як і в місті, вони теж хочуть ходити в садок та школу в своєму селі.
Взяти до прикладу школу в Береговому, чи посадить батько шестирічну дитину в заповнений рейсовий автобус саму, а назад вона сама сяде, напевно, хтось з батьків буде змушений відкласти всі справи і супроводжувати школяра. Аналогічна ситуація в Єлизаветині: чи відпустять батьки першокласника самого в Дубище.
З Кроваткою ситуація інша, з такою кількістю діток батькам потрібно вимагати у влади будівництва дитячого садка, школи, чим їхнє село гірше за сусідні.
Та в районі нема кому займатися вирішенням цього наболілого питання, вже рік голова адміністрації не може визначитись з керівником відділу освіти. Ця містична посада з місяця в місяць обростає інтригами - це мабуть основне - на що спроможна влада району. Тому в даній ситуації не приходиться говорити про якісь кроки вперед, коли не спроможні забезпечити вирішення поточних потреб району.
За декілька місяців, які минули від сесії на якій вже розглядалося питання шкіл, районна влада не спромоглася звернутися до міністерства за роз'ясненням щодо індивідуальної форми навчання. Це було вкрай необхідним, тому що це питання зачіпає інтереси багатьох учнів, майже у всіх школах району. В районі багато шкіл, де той чи інший клас налічує менше п'яти учнів, а однозначної відповіді нема.
В положені про індивідуальну форму навчання затвердженому міністерством освіти йдеться про місце проживання учня. Згідно Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" стаття 3 " місце проживання це адміністративно-територіальна одиниця на території якої особа проживає строком понад шість місяців."
Далі в положенні йдеться про те , що керівник навчального закладу, який закріплений за територією організовує індивідуальну форму навчання.
Мабуть, директор школи навчальний процес здатний організувати в себе в школі, а не у вас вдома. Тому це маніпулювання чиновників , мов переводьте дітей в іншу школу, а то будете навчати вдома , є безвідповіальним кроком. Місцеві чиновники в першу чергу мають забезпечити конституційне право дітей на доступну освіту. Закривши ці, навіть маленькі школи, проблеми влади стануть проблемами батьків, - як довести дитину до школи? хто забере?
Коли влада каже про непридатні приміщення - це якраз і є результат її роботи. Більше того- ці приміщення проходили перевірки, акредитації, коли це адміністрації було вигідно. Це глибоке соціальне питання і твердження деяких депутатів про популізм є безвідповідальністю цих обранців та безтямною працею на владу.
Олександр Нікончук,
депутат Рожищенської районної ради
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром
Коментарі