Реформування освіти: погляд з середини
На часі питання реорганізації та закриття малокомплектних шкіл. В районі таких 10.
Кореспондент Район.Рожище споробував розібратися у цій ситуації.
Ще не вщухли суперечки у селах Квітневе, Немир та Іванчиці. Саме у тих населених пунктах найбільше протестують і намагаються не допустити реорганізацію батьки та вчителі.
Зрозуміти їх можна. Приміром у Квітневому нове, добротне приміщення, і всього лиш нестача у двоє дітей. Як відомо, суть нової реформи в тому, що реорганізації чи ліквідації підлягають ті школи, де менше 25 учнів, але мало комплектність класів, а це менше 5 учнів в одному – теж «підштовхують» школу до реорганізації. Втім, в Рожищенській РДА у школі села Квітневе цій проблемі пообіцяли зарадити силами влади і громади.
«Ми намагаємося зберегти школу. Багато дітей відвідують школу у сусідньому селі. Тепер директор та громада переконують батьків, щоб діти ходили до Квітневого. Є також переселенці, їх також переконують, щоб діти відвідували цю школу. Якщо класи укомплектуються – школу закривати ніхто не буде», - констатувала голова РДА Інна Гайворонська під час засідання комісії райради з питань депутатської діяльності, правопорядку, охорони здоров’я, гуманітарних та соціальних питань.
Подібна ситуація і в селі Немир, її мають намір перевести у статус початкової. Протестують і батьки, вчителі.
«Школа доглянута, минулого року поставили нові вікна, є котел на тверде паливо. В школі навчається 30 учнів, з наступного року буде 32. Щороку кількість учнів буде збільшуватися» - повідомила Галина Нікітіна, директор школи села Немир.
До того ж батьки і вчителі не можуть збагнути, яким чином держава зекономить, якщо доведеться організувати проїзд учнів, відкрити групу продовженого дня, організувати супровід дітей педагогом під час перевезення, адже це додаткові витрати.
В РДА пообіцяли, що питання школи в селі Немир не закрите, якщо буде можливість, то і її будуть намагатися доукомплектувати.
Є в районі школи, які попри протести батьків та освітян все ж таки закриють. Утримувати їх не рентабельно, та і перебувати дітям там небезпечно. Приміщення таких шкіл побудовані ще за часів "царя Гороха" і от-от завалиться.
Стіни «доїдає» грибок, зимою опалюється грубкою, дошки на підлозі прогнили, спортзалу не має. То про яку якість освіти можна говорити? Чимало батьків, аби уберегти своїх чад від попадання штукатурки в голову давно спровадили до «людської» школи. Та і не личить державі, яка прямує в Європу демонструвати совдепівські умови та якості освіти.
Якщо подумати добре, то значить є комусь і вигода від функціонування малих шкіл…
«Суть в тому, що якщо в класі не має 5 учнів, то школа зобов’язана перевести цей клас на індивідуальне навчання, уроки ні в якому разі не повинні проводитися в школі. Тобто вчитель, повинен проводить уроки на дому, у кожного з учнів. Раніше на такі «привілеї» мали право лише діти з обмеженими фізичними можливостями. Математика проста: якщо в класі 4 учні, то вчитель отримує по 5 години на кожного. 4 множимо на 5 виходить 20 годин. Таке собі репетиторство за державний кошт в кращому випадку. В гіршому – один урок таки проводиться в школі, в класі, попри заборону, втім зарплату педагог отримує як за 5 години. Тож набігає чимала зарплата, - розповідає Інна Сергійчук, заступник голови РДА, - Щоб припинити порушення і зловживання, та закрити нарешті аварійні школи і придумали реорганізацію, адже населені пункти, де можливий доїзд до школи – суттєва економія. До слова, у деяких школах витрати на одного учня подекуди склади 30 тисяч гривень в рік, тоді як затверджена норма – трохи більше 8 тисяч. В основному, прогнозовано, що добиратимуться учні рейсовими автобусами на невеликі відстані, крім того учнів возитимуть як і раніше шкільні автобуси. Цього року плануємо закупити ще один.
«Власне, якщо громаді все ж таки і вдасться відстояти школу, то фінансуватися за кошти державної субвенції вона вже не буде. Такі витрати перекладаються на місцеву громаду. Однак, виділити 160 тисяч гривень з бюджету сільради, приміром, на утримання школи в селі Вишеньки, - не під силу», - розповіла Інна Євгенівна.
Питання реорганізації шкіл ще не закрите. Депутати вирішили на власні очі переконатися що, де і як. Вже 6 червня новостворена депутатська комісія вирушить в подорож Рожищенськими школами. Обранці громади зустрінуться з батьківськими комітетами та дирекцією шкіл, зважать, і щось таки вирішать. Втім, яким буде вердикт: яка зі шкіл продовжить свою роботу, а яка все ж таки припинить своє існування – покаже сесія.
Коментарі